Reflektioner om medieanvändning

Posted on 08/06/2010

2


Att ha måtta i allt är en levnadsvisdom som genomsyrar mitt dagliga tänkande. Mina gamla förfäder hade inte det medielandskap att orientera sig i som vi har idag. Men de hade allt det andra att förhålla sig till såsom hur spendera tid med familj, vänner och bekanta, på arbete (doulia, vilket förövrigt även betyder slaveri på grekiska), fest och hobbies.

Att gå in i maniska faser och utsätta sig för ett visst mått av stress tror jag bara är bra. Dagens medielandskap är allt mer digitaliserad, och en vanlig dag väver vi numera in sociala medier, internet och sms mellan våra övriga aktiviteter. Det är i själva växlandet mellan alla dessa aktiviteter, så kallad multi-tasking, som det kan börja gå inflation i vår effektivitet, vi gör fler misstag och tappar förmågan att fokusera på djupet av olika ämnen.

Dessutom innebär vårt nya sätt att använda media att hjärnan stimuleras som om den blev utsatt för extra dopamin, d v s den kommer in i ett maniskt tillstånd där den kreativa processen störs. Genom att ge hjärnan vila och sömn balanseras dock hjärnan. Just nu är jag nog inne i en lite mer manisk fas, men jag tror att den fortfarande är inom den positiva stressens ramar. Det ska bli spännande att se hur min medieanvändning kommer att se ut efter mitt pågående omorienterande i de nya medielandskapet. Men med livskvalité som kompass blir det nog hur bra som helst.

EDIT: Andra relaterade artiklar i ämnet i veckan: NY Times och socialmediatoday

Posted in: media usage