Mindfulness, en fluga?

Posted on 18/06/2010

0


Jag spinner vidare på temat livsinsikt. Tänker på mindfulness, som numera dyker upp i olika sammanhang. Har hittills viftat bort det som något modenyck eller trams och inte ägnat vidare tanke på det. Men som så ofta inser jag att jag faktiskt bara är en del av min tid. När jag väl tog mig tid häromdagen att lära mig mer om det insåg jag att mindfulness faktiskt handlar om livsinsikter, som jag redan tillämpar i min vardag.

Ta det här med stress exempelvis. Snabba häftiga andetag gör så att lungorna eller hjärnan inte syresätts tillräckligt. Med fokuserad andning, blir jag mer effektiv även när det är väldigt mycket på gång. Att tänka på andningen hjälper till och med vid extrem smärta såsom vid en förlossning.

När jag väl får tid att utöva Yoga är det en oslagbar upplevelse av långsamma medvetna rörelser med fullständig fokus på aktiviteten. Det ger hjärnan vila och är faktiskt bästa möjliga fysiska träningen.

Meditation – i den meningen att man fokuserar på en känsla, en punkt, en tanke eller andningen för den delen – är något jag tillämpar när jag exempelvis behöver somna snabbt. En stillhet infinner sig när störande tankar inte får någon uppmärksamhet och oftast kommer sömnen snart därefter.

När jag är på väg någonstans går jag gärna snabbt. Det är en vana som jag lätt kommer in i även om jag egentligen inte har någon tid att passa eller något mål att uppfylla. Visserligen är det skönt att komma upp i tempo ibland och känna sig effektiv. Men med barnen har jag på senaste tiden lärt mig att gå långsamt, väldigt långsamt. Jag tar mycket mer in ljuden, bilderna, väder och vind. Numera tar vi oss ofta god tid att gå hem från dagis, istället för att hasta till parkleken för en timmes lek och sedan hasta hem för att laga middag.

En grundförutsättning för harmoni och levnadsglädje handlar om att accepterar sig själv sån man är. Om jag “misslyckas” finns det egentligen ingen mening med att klanka på mig själv. Jag har tröttnat på det, istället försöker jag se på mig själv med blida ögon och med tillförsikt.

Ja, det är de här är några betraktelser kring mindfulness i mitt liv. Du har säkert dina egna reflektioner. Men håll med mig om att idéerna inte är något revolutionerande. Snarare handlar det om välbeprövad gammal visdom. Jamen, låt oss kalla det mindfulness så har vi en gemensam nämnare när vi funderar kring livskvalité. Det är ju bra att ämnet är på tapeten. Men imorgon heter det säkert något annat.

Posted in: quality of life