Vad är viktigt för dig – gör din röst hörd – påverka

Posted on 15/07/2010

1


Minns runt det tjugo när jag med stor besvikelse insåg att GBs gräddglass som låg skopad på min tallrik inte alls smälte ned till vätska. Utan den stod kvar på tallriken i samma form som när den var frusen. Som fromage. Inte alls bra tyckte jag och skrev till GB och uttryckte min önskan att ändra tillbaka till ursprungsreceptet. Fick visserligen ett negativt svar tillbaka, men ändå ett svar. Nerknackat på skrivmaskin av konsumentkontakt Maivor Lannerholt den 11 januari 1992:

Hej Elena!

Tack för Ditt brev! Vi uppskattar alltid att få synpunkter och kommentarer, både positiva och negativa som i detta fall. Angående receptändringen som gjorts i år på GB-gräddglass har det inneburit färre tillsatsämnen bla genom en smärre tillsats av gelatin. Detta är inte ett konstgjort ämne utan ett högvärdigt protein som traditionellt har använts i hushållen.

Vår produktutvecklingsavdelning arbetar ständigt på att få fram den allra bästa kvalién både ur ät och hållbarhetssynpunkt. Genom omfattande testverksamhet följer vi upp konsumenternas önskemål och tillverkar produkter i enlighet därmed.

Tyvärr är det omöjligt att tillgodose alla önskemål eftersom smaken är så olika. men vi försöker verkligen vara lyhörda.

Med vänlig hälsning

GB GLACE AB

Jamen, det var som jag hade misstänkt. GB-glassen har blivit fromage. För gelatin har man väl i fromage, inte i glass. Sedan dess har jag inte köpt gräddglassen.

Annat som upprörde vid den här tiden var de dassiga svenska frimärkena. Inga vågade former, gråa färgskalor och alltför sällan djur- och naturmotiv. Frimärken kan till och med vara anledningen till att skicka, eller inte skicka, ett brev. Så jag skrev ett brev om det till Posten och fick svar från Göran Odén på Posten Frimärken daterad 25:e juni 1991:

Tack för brev med synpunkter på frimärksfärger och motivval. Brevet har presenterats i Konst- och programrådet för Postens frimärksutgivning vid dess senaste möte.

Rådet uppskattar alla synpunkter. Det är dock inte så lätt att välja motiv. Önskemålen att uppmärksamma olika typer av jubileer är mycket stort och det är svårt att tillfredsställa olika smakinriktningar. men vi strävar hela tiden att göra så intressanta och vackra frimärken som möjligt. Många nya djurmotiv är också inplanerade för nästa år.

Svenska frimärken trycks i många fall i rent ståltryck, ett värdetryck som inte så många länder har bibehållit. Här finns det vissa färgbegränsningar. För att nå högre färgintensitet trycker vi ibland i kombination med offset eller som rena offsetfrimärken. Sedan finns det olika skolor om färg. Just Malen i utgåvan för fiskar upplevdes av vår konstnärlige expertis som grafiska små mästerverk och kom därför att tryckas i sin mörka färg.

Tack för Era rader. Synpunkter av olika slag hjälper oss i vårt arbeta.

Med vänliga hälsningar,
Postens Frimärken

Självaste rådet hade fått mitt brev presenterat för sig.  Och jag minns att det också blev finare märken inte så lång tid efter detta. Troligen var det trycktekniken eller andra trender som avgjorde. Men vem vet vilken verkan min röst haft på de involverade.

När jag läser de här svaren idag blir jag faktiskt lite rörd över vilken rättshaverist jag (inte) var som med brev ville förändra världen. Nåja, åtminstone ha bättre glass och frimärken.

Mitt senaste försök höjja rösten är genom social media. Facebooksidan ICAs giftsandaler hade senast jag såg efter tre (förutom jag) som gillade sidan. Inga jag känner sedan tidigare. Kanske hittade de till min sida genom en kommentar jag gjort på aftonbladetartikeln som handlar om ICAs giftiga barnskor. Intressant är att alla lämnat öppna kommentarer, vilket säger mig att det är kvalité på “gillarna”.

Sidan handlar om de giftiga rosa Hello Kitty sandaler vi gick med på att köpa åt vår dotter. För att hon aldrig annars tjatar om saker. Vi trodde helt klart alldeles för mycket på märkena ICA och Hello Kitty / Disneys (Cars), och sommarsandalerna kostade trots allt närmare 200 pix. Sidan är en slags protest mot att det får gå till på det sättet idag i Sverige. Får se sen vilken väg det tar.

Om du ogillar att ICA säljer barnsandaler med 32 % dibutylftalat, som är en reproduktionsstörande kemikalie. När gränsvärdet för leksaker går vid 0.1 %. Kanske har du köpt dessa skor till ditt/dina barn. “Gilla” då facebook sidan ICAs giftsandaler.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

